wtorek, 10 maja 2016

Nowy projekt w Atmel Studio

Jakieś 2 miesiące temu pomyślałem, że obejdzie się bez sięgania do podstaw. Dzisiaj pomyślałem - a co, jeśli ktoś przeczyta moje wpisy, zapała nieograniczoną chęcią stworzenia własnego małego urządzenia i cały Jego zapał pryśnie, gdy w Atmel Studio po utworzeniu projektu dostanie w twarz takim oto okienkiem:


By uniknąć zaprzepaszczonych szans - dziś specjalnie dla Ciebie, początkujący czytelniku kilka słów na temat konfiguracji programatora AVR Dragon w Atmel Studio.

Zatem od początku. Naszym celem jest zaprogramowanie mikrokontrolera Atmega 162 skompilowanym kodem pochodzącym z pliku main.c. Zakładam, że Dragon jest podpięty przewodem USB do komputera i taśmą z wyprowadzeniami JTAG do mikrokontrolera.

Pierwszy krok - tworzymy projekt. Dla pierwszego w solucji:


Dla każdego następnego prawy przycisk myszy na solucji i:


Po wybraniu opcji (New) Project pojawi nam się okno:


(gdzie dla pierwszego projektu będziemy mieli dodatkowo możliwość nazwania naszej nowej solucji).
W otwartym okienku wybieramy typ projektu - Executable project - możemy wybrać język c lub c++, podajemy nazwę i klikamy OK. Następnie zostaniemy zapytani o docelowy mikrokontroler:


Możemy użyć szukajki z prawego górnego rogu i dzięki niej znaleźć interesujący nas model mikrokontrolera. Zaznaczamy i OK. Atmel Studio utworzy plik main.c (jeżeli wybraliśmy język C) i dorzuci tam kawałek boiler plate'a z informacją o autorze, a w funkcji main umieści nieskończoną pętlę. Zestaw w sam raz na dobry początek. Wgrajmy ten skomplikowany kodzik do mikrokontrolera! Na początek - upewnijmy się, że wybrany przez nas projekt jest domyślnym (startowym) w solucji. Prawy klawisz na nazwę projektu i do dzieła:


Domyślny projekt jest zaznaczony pogrubioną czcionką. Następnie klikając w:


Uruchamiamy procedurę budująco-programującą. I tu zonk:


Konfigurując projekt nie wybraliśmy domyślnego programatora. Możemy to zrobić teraz. Continue. Szczęśliwie AS zostawia nas w miejscu, gdzie powinniśmy skonfigurować programator. Z tajemniczego dropdowna wybieramy naszego Dragona z interfacem JTAG:


Naszym oczom ukaże się multum opcji do wyboru. Ustawiamy jeszcze JTAG clock. Częstotliwość nie powinna być większa niż 1/5 częstotliwości taktowania mikrokontrolera. W naszym przypadku 8 MHz, zatem nie przekraczamy 1.6 MHzm czyli 1 MHz jest jak najbardziej poprawną wartością. Zapisujemy zmiany (Ctrl+S albo dyskietka z menu) i próbujemy jeszcze raz.


Nasz skompilowany kodzik trafia wprost do naszej Atmegi, o czym zostaniemy poinformowani w okienku Output dla Build:



Z ciekawych rzeczy - dowiemy się ile pamięci programu i ile pamięci danych zajął nasz kodzik w mikrokontrolerze (zaznaczony fragment). Możemy zrobić pierwszego commita i naduszać dalej z kodzikiem:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz